piątek, 30 kwietnia 2010

Czeskie animacje w Podkowie Leśnej

27 marca 2010 Czeskie animacje w Podkowie Leśnej

Stowarzyszenie PARASSOL i Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich we współpracy z krakowskim OFAFA zaprosiły na nowe
czeskie animacje




W ostatnią sobotę marca odbył się pokaz najnowszych czeskich animacji w podkowiańskim kinie. Podczas pokazu zaprezentowano twórczosć kilku generacji autorów posługujących się różnorodnymi technikami. Filmy zaangażowane społecznie i problemy każdego człowieka – szeroka problematyka ujęta na poważnie i, w konwencji czeskiego filmu, śmiesznie.
Wyboru filmów dokonał sekretarz krakowskiego Ogólnopolskiego Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych Mariusz Frukacz przy współpracy Petra Vlčka (Pastiche Filmz).

MKK

Noc animacji węgierskiej

20 lutego 2010

Noc animacji w Podkowie Leśnej, tym razem pokazano animacje z kraju „ostrej papryczki”
















Animacja węgierska zawsze była uważana za jedną z bardziej oryginalnych “narodowych szkół animacji”. Intelektualna karykatura z lat sześćdziesiątych czy filozoficzne eksperymenty lat siedemdziesiątych, wpisały się złotymi głoskami w historię animacji światowej. Tym niezwykle interesującym animacjom autorskim z Węgier zawsze towarzyszyło mocne zaplecze produkcyjne, a także zdobywające uznanie publiczności produkcje masowe (serie, filmy dla dzieci). To właśnie Węgry mogły pochwalić się najlepiej funkcjonującym studiem filmowym w Europie: najbardziej znane Studio Filmowe Pannónia, przez długi czas było zaliczane do wąskiego grona najważniejszych na świecie (m.in. obok studia Walta Disneya i Szojuzmultfilm). Potwierdzeniem tej silnej pozycji węgierskiej animacji było przyznanie Ferencowi Rofuszowi za film „Mucha” Oscara w 1981 roku, czyli dwa lata przed „Tangiem” Zbigniewa Rybczyńskiego. Także dziś węgierskie animacje są cenione na całym świecie. Powstające w Pannónia, a także w Kecskemétfilm oraz Varga Studio filmy, zaskakują widzów niezwykłym połączeniem poczucia humoru, lekkości plastyki, filozoficznej głębi i odwagi eksperymentowania. Prezentowany zestaw filmów stanowił panoramę najciekawszych zjawisk we współczesnej animacji węgierskiej.

Pokaz, przygotowany we współpracy z Manifeszt/ASIFA Hungary, zabrał widzów w podróż przez nieskrępowaną niczym wyobraźnię węgierskich animatorów. W czasie tej pasjonującej wyprawy widzowie zobaczyli m.in. gagowe historie z komunikacją publiczną w tle (9 reasons not to ride the bus in Hungary), pełną absurdalnego humoru próbę nietypowej leśnej kapeli (KJFG No. 5), wirtuozersko przedstawione przygotowania do niezwykłego koncertu (Maestro), przejmującą opowieść o miłości i sile przeznaczenia (Life Line), a także wiele innych, niezwykłych animacji.

Wyboru filmów dokonał Mariusz Frukacz.

Mariusz Wilczyński i jego studenci czyli spotkanie „Mistrz i uczeń”


9 stycznia 2010

Mariusz Wilczyński i jego studenci czyli spotkanie „Mistrz i uczeń” w styczniową „Noc animacji w Podkowie”

„Mistrz i uczeń” to trzecie z cyklu „Nocy animacji w Podkowie” zdarzenie artystyczne, zorganizowane we współpracy Stowarzyszenia PARASSOL i podkowiańskiego Centrum Kultury, łączące animowany obraz filmowy i spotkanie z samymi twórcami – Mistrzem – Mariuszem Wilczyńskim i jego uczniami - studentami z łódzkiej PWSFTviT.
Podczas „Nocy” pokazano filmy trojga studentów II roku: Aleksandry Brożyny „MÓW DO MNIE MISIU", Agnieszki Burszewskiej „PERPETUUM MOBILE", Pawła Kryszaka „B-1033" oraz pięciorga dyplomantów Mariusza Wilczyńskiego: Pauliny Bobrycz „KANAŁ", Tomasza Propakula „MARTWE POLE", Piotra Szczepanowicza „UKRYTE", Agaty Gorządek „RESZTA ŚWIATA", Jakuba Wrońskiego „THE RABBIT'S CASE". W drugiej części spotkania odbyła się projekcja filmów Mistrza.

Wyboru filmów dokonał Mariusz Wilczyński.

Mariusz Wilk Wilczyński – artysta grafik, autor filmów animowanych, performer, pedagog (PWSFTviT). Liczący się krytycy, np. Joshua Siegel, kurator MOMA, zaliczają Wilczyńskiego do najwybitniejszych obecnie artystów animacji na świecie. Jest autorem animowanej oprawy TVP Kultura.
Krytycy zaliczają Wilczyńskiego do nurtu animacji artystycznej i eksperymentalnej. Jest pierwszym, i dotąd jedynym, polskim autorem filmów animowanych, który miał indywidualny, retrospektywny przegląd swoich filmów w Museum of Modern Art w Nowym Jorku [2007] oraz pierwszym autorem animacji z Polski, którego filmy wyświetlano w National Gallery w Londynie [2007].
„Noce animacji w Podkowie” to comiesięczne pokazy współczesnych, festiwalowych filmów animowanych i kina eksperymentalnego. Każdy odcinek cyklu poświęcony będzie twórczości artystów z innego kraju. Filmy wyselekcjonowane przez kuratora Mariusza Frukacza - sekretarza krakowskiego festiwalu OFAFA gwarantują reprezentatywny i nieprzypadkowy charakter prezentacji. Pokazy będą się odbywały w sali kinowej w Podkowie Leśnej (od stycznia do Maja 2010) i na świeżym powietrzu w Parku przy podkowiańskim Pałacyku Kasyno (od czerwca do sierpnia).

Noc animacji polskiej


22 sierpnia 2009

Noc animacji polskiej w Podkowie


22 sierpnia 2009 odbyła się druga noc animacji w Podkowie zorganizowanej we współpracy Stowarzyszenia Parassol i podkowiańskiego Centrum Kultury i Inicjatyw Obywatelskich. Tym razem widzowie zobaczyli obrazy polskich twórców.

Spotkanie zainaugurował żywiołowy koncert grupy BLOCO CENTRAL , zespół kilkunastu bębniarzy brawurowo wykonał brazylijską batucadę (perkusyjną wersję karnawałowej muzyki brazylijskiej).

Po koncercie rozpoczęła się projekcja filmów, którą podzielono na dwie 60. minutowe części. W pierwszej można było zobaczyć kilkanaście filmów nagrodzonych na ubiegłorocznym Ogólnopolskim Festiwalu Autorskich Filmów Animowanych OFAFA, a były to obrazy m.in.: A. Błaszczyka, M. Osińskiej, S. Łukasika, A. Błaszczyk, K. Kiwerskiego.

W odsłonie drugiej zaprezentowane zostały animacje zaangażowane, przedstawiające krytyczne spojrzenie na polską rzeczywistość. W tej części pokazano filmy autorstwa m.in. T. Kozaka, W. Bąkowskiego, M. Majewskiego, A. Pankiewicz.

Około północy gość specjalny wieczoru – Mariusz Frukacz, który dokonał wyboru filmów, zaprosił zgromadzonych do dyskusji.

Tym razem pokazy filmów odbyły się na łące w Paku Miejskim w otoczeniu Pałacyku Kasyno w Podkowie.


MKK

Noc animacji francuskiej w Podkowie

13 czerwca 2009

Noc animacji francuskiej w Podkowie.

Koncert Polpo Motel i Raphaela Rogińskiego.

Program nocy został podzielony na trzy 45 minutowe części. Można było zobaczyć najnowsze filmy takich artystów jak: Alexandre Bayle, Sarah Van Den Boom, Luis Briceno, Stéphanie Capdevila, Jérémy Clapin, Sandra Desmazières, Sabine Ehrmann, Yann Jouette, Sébastien Laudenbach, Marie Paccou, Arthur de Pins, Michael Sanlaville, i Ira Vicari.


Artyści zaprezentowali różnorodne techniki, zainteresowania formalne, różne perspektywy patrzenia na świat (między innymi wyświetlono film o człowieku, którego meteoryt uderzył w głowę i jego punkt widzenia przesunął się w lewo o dokładnie 91 cm). Część trzecia, była przeznaczona tylko dla widzów dorosłych.

Technika filmu animowanego ma już około stu lat. Jednym z prekursorów animacji był Polak – Władysław Starewicz, który w 1910 roku – stworzył pierwszy na świecie animowany film lalkowy (Piękną Lukanidę). W latach 20. XX wieku animacja była wykorzystywana przez sztukę awangardową, do czasu, gdy w latach 30. filmy Walta Disney’a wpisały tę technikę na stałe do kultury masowej. Od tamtej pory filmy animowane to w zdecydowanej większości filmy dla dzieci. W 2003. powstał surrealistyczny obraz nagrodzony w Cannes - „Trio z Belleville” Sylviana Chometa. Film szczególny ze względu na wykorzystanie najnowszych technik animacji 3D, nie pozbawiony wielkiej staranności animacji dwuwymiarowej. Technika animacji daje twórcom nieograniczone możliwości. Dlatego chętnie sięga po nią reklama.

Pod koniec lat 50. XX słynna była Polska Szkoła Animacji, która wywarła duży wpływ na animację światową, między innymi zasłużyła się ujmowaniem trudnych tematów w „małą” formę. Od tamtej pory to właśnie film animowany przyniósł Polsce jedynego Oskara - „Tango” Zbigniewa Rybczyńskiego w 1982 r. Dziś w czołówce polskiej są Mariusz Wilczyński, Piotr Dumała i Tomasz Bagiński.

Animacja, ze względu na formalną dowolność stanowi technikę uwielbianą przez koneserów kultury.

Podczas nocy animacji francuskiej w Podkowie można było wysłuchać koncertu Polpo Motel (wokalistka operowa Olga Mysłowska i pianista Daniel Pigoński) - duetu przywołującego na myśl brzmienie grup z legendarnej brytyjskiej wytwórni muzycznej 4AD, szczególnie Cocteau Twins. Koncert otworzył noc.

Około północy wystąpił najlepszy polski gitarzysta młodego pokolenia – Raphael Rogiński.

„To była pierwsza impreza zorganizowana przez Stowarzyszenie Parassol we współpracy z podkowiańskim Centrum Kultury. Pragniemy to powtórzyć, być może stworzyć cykl plenerowych imprez opartych o animację, podczas których będzie można pół nocy oglądać filmy na świeżym powietrzu – krótkometrażowe arcydzieła, eksperymenty video? Nocom animacji będą towarzyszyć koncerty świetnych muzyków. Jak już zdążyliśmy się przekonać, chętnych nie brakuje, nawet chłód i deszcz, które tego wieczora pokrzyżowały nam plany zrobienia pokazu w Parku nie zraziły licznej publiczności. Wszystko odbyło się w Pałacyku i na tarasie. Kolejna noc będzie prawdopodobnie angielską, choć nie wykluczamy nocy mongolskiej.” – mówi Piotr Habierski.

A my czekamy na kolejne, być może noc polską?

Stowarzyszenie Parassol - nie istnieje jeszcze w żadnym oficjalnym rejestrze, ale nie przeszkodziło to pomysłodawcom w zainicjowaniu działalności artystycznej nocą animacji francuskiej w Podkowie Leśnej

Piotr Habierski i Ola Szempruch, artyści, przyjaciele, mieszkańcy Podkowy Leśnej, wpadli na pomysł powołania do życia stowarzyszenia, które miałoby promować młodą, świeżą sztukę, szczególnie projekty multimedialne – animacje, video, ale też performans, teatr eksperymentalny i nieprzeciętne projekty muzyczne, a wszystko na uboczu z dala od galerii, komercyjnych sal kinowych, sal koncertowych.

Myśleli o formule parasola ochronnego, który rozpinałby się nad młodą sztuką, chronił świetne, pionierskie pomysły artystów u początków swojej drogi twórczej.


POLPO MOTEL – duet Olga Mysłowska (wokal) i Daniel Pigoński (keyboards). Od lat wiedzieli, ze stworzą duet muzyczny. Minęło jednak wiele czasu, zanim ich plany stały się faktem. Pomimo biegunowo różnych doświadczeń, znaleźli wspólny język w muzyce. Olga, śpiewaczka operowa, w projekcie wykorzystuje głos kształcony do śpiewu trudnych arii barokowych. Głos, którym śpiewa w Polpo Motel nie jest klasyczny, jest kosmiczny. Daniel, pianista, w projekcie Polpo Motel stoi za keyboardami, które stawia na… desce do prasowania. Grał w Pustkach, teraz dzieli czas między projektami: Polpo Motel I Elektrolot.


Raphael Roginski – gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Od 13 roku życia gra na gitarze elektrycznej. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację uzupełniał o muzykologię i etnomuzykologię. Od samych początków działalności twórczej, skupiony jest przede wszystkim na improwizacji wynikającej z jazzu i bluesa, na muzyce etnicznej i ludowej. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską, szuka jej miejsca w swojej działalności. Z tych poszukiwań powstały dwa projekty których jest liderem: „Shofar” i „Cukunft”. Jest dyrektorem artystycznym festiwali: „Tikkun”, „Varshe”, „Mizrach” przedstawiających nową kulturę żydowską oraz konsultantem w ramach projektów z nią związanych.

Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 50. i 60. jest podstawą jego brzmienia. Z inspiracji muzyką eksperymentalną Ameryki (Harry Partch, Henry Cowell i innych) powstał zespół „Spinalonga”. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha“ w którym to muzyka Bacha wykonana jest na gitarach preparowanych. Równolegle muzyk jest zaangażowany w projekty związane ze światową sceną nowego jazzu. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe ( np. Man Ray, Viking Elling) , performansy (np. J. Kalina,), teatr tradycyjny i multimedialny (min. „Lothe Lachmann video teatr” „Poza”, Teatr Stary w Krakowie) oraz słowo ( np. Rożewicz, Myśliwski, Abramowicz, Stasiuk). Koncertuje głównie w ramach projektów autorskich – występuje solo lub w lub jako lider zespołów.


MKK